Wizyta w Browarze Stu Mostów

Zanim udałem się na Beer Geek Madness, razem z kilkoma osobami z Piwnego Lublina, wybrałem się do Browaru Stu Mostów. Jest to nowy browar restauracyjny we Wrocławiu, położony nad Starą Odrą w pobliżu Mostów Warszawskich. Mieści się on w dużej, starej hali z czerwonej cegły. Na dole znajduje się warzelnia z kotłami o pojemności 20 hektolitrów, sześć 40-hektolitrowych tanków fermentacyjnych oraz dwa tanki ciśnieniowe. Ten sprzęt robi spore wrażenie. Wygląda bardzo nowocześnie i profesjonalnie. Całość można obejrzeć z góry, będąc na piętrze, mieszczącym część restauracyjno-barową. Szczerze mówiąc, myślałem, że będzie tam o wiele więcej miejsca i zdziwiłem się widząc tak małe „pomieszczenie” (trudno to określić, bo jest to część dużej hali, tak jakby balkon z widokiem na browar).

DSCF8557 DSCF8562

Za barem znajduje się marmurowa ścianka z kranami (świetnie to wygląda!), a za nią mini kuchnia, w której wykwintne dania przygotowuje kucharz z programu Top Chef. Tutaj muszę przyznać, że nie wiedziałem w ogóle, jak on wygląda, bo nie oglądam Top Chefa i będąc w browarze, widziałem tegoż kucharza po raz pierwszy. Znajomi podpowiedzieli mi „o patrz, to ten w czapce”, na co ja odparłem „ahaaa no spoko…”.

DSCF8555 DSCF8550

Topszefowych wynalazków nie próbowałem, za to postanowiłem spróbować piwa. Do wyboru było sześć gatunków piw warzonych na miejscu i jedno zagraniczne. Piwa z Browaru Stu Mostów są podzielone na dwie serie: WRCLW, czyli style klasyczne, niemieckie oraz Slamander, czyli style nowofalowe. Z pierwszej serii dostępny był Roggenbier oraz Pils, z drugiej Wheat Porter, AIPA, Strong Witbier i Pale Ale. Na początku planowałem wziąć deskę z czterema piwami w szklankach po 150ml, ale zrezygnowałem z tej opcji, gdy wyszło na jaw, że kosztuje to 20zł. 😀 No bo kurde, może wyjdę na sknerę i dusigrosza, ale skoro 0,5 litra kosztuje 11zł, a 0,6 litra 20zł, to coś tu się nie zgadza. Wziąłem zatem Strong Witbiera w pojemności 0,33l.

DSCF8569

Strong Witbier od klasycznego Witbiera różni się ekstraktem. Zamiast 11-12 Blg mamy 16 Blg. IBU 30, czyli goryczka jest również trochę większa, niż w podstawowej formie stylu. W aromacie od razu wyczułem drożdże S-33 świeżo po fermentacji. Jest to charakterystyczny zapach, który miałem również w swoim domowym wicie na tych drożdżach. Przypomina nieco Lakcid i ogólnie jest przyjemny, podoba mi się. Poza tym dobrze wyczuwalna jest kolendra. Aromat na plus. W smaku jest również bardzo dobrze. Piwo jest bardzo pełne, średnio słodkie, z dobrze zaznaczonymi nutami kolendry i skórki pomarańczowej. Goryczka jest niska, ale da się zauważyć jej obecność. Piwo to bardzo mi przypomina Viva la Wita z Pinty, ale jest raczej mniej pomarańczowe, a bardziej kolendrowe. Ogólnie bardzo mi smakowało, moim zdaniem jest świetne! Bardzo porządnie uwarzone, bez żadnych wad. Naprawdę przyjemnie się je pije.

Ocena ogólna – 6/6

Próbowałem jeszcze AIPA, również było świetne, ale opiszę je już w osobnym wpisie, gdyż próbowałem też wersji butelkowej. Dodać bowiem należy, że Browar Stu Mostów swoje piwa butelkuje i wysyła do sprzedaży w całej Polsce. Również kegi trafiają do innych lokali, a więc nie jest to typowy browar restauracyjny. Nie ma tu też zwykłej restauracyjnej nudy polegającej na warzeniu trzech rodzajów piwa – jasnego, pszenicznego i ciemnego, tutaj warzone są piwa prawdziwie „craftowe”, w stylach nowofalowych, często z amerykańskimi odmianami chmielu. Widać tutaj, że jest to bardziej browar rzemieślniczy, a część restauracyjna jest tutaj dodatkiem, chociaż jakże ważnym. Podsumowując, muszę powiedzieć, że Browar Stu Mostów wywarł na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Nietypowo rozwiązany układ lokalu, nowoczesny wystrój, bardzo dobre piwo, fachowa obsługa, to wszystko sprawiło, że na pewno jeszcze tam wrócę przy okazji kolejnych wizyt we Wrocławiu. Polecam wszystkim to miejsce!

Skomentuj

