Demeter z browaru Olimp

DSCF7390

Browar – Olimp
Styl – American IPA
Ekstrakt – 15° Blg
Alkohol – 6%

Kolejne piwo z Olimpu, tym razem Demeter, bogini ziemi uprawnej, urodzaju, rolnictwa, zbóż itp, siostra Zeusa, matka Persefony (niedawno o niej pisałem), której ojcem, co ciekawe, był Zeus. Niezły huncwot z tego Zeusa, żeby tak z własną siostrą (i to nawet nie jedną), no ale kto bogatemu zabroni… W dodatku szefowi wszystkich szefów. No cóż, Zeusa na razie zostawmy w spokoju (w sumie bardzo dobre piwo z niego było), zajmijmy się Demeter. Jak przystało na rodzicielkę, jest od Persefony bardziej dojrzała, to znaczy ma więcej alkoholu i ekstraktu. Jest przecież amerykańską IPĄ. Chmielu też powinna mieć trochę więcej. A tym, co wyróżnia ją na tle innych w tym stylu, to dodatek skórki z pomarańczy, cytryny oraz trawy cytrynowej. No i również bardzo ładnie prezentuje się na etykiecie, która jest zielona i roślinna, kojarząca się bardziej z lasem, niż z rolnictwem, no ale i tak jest fajna.

Barwa jest trochę ciemniejsza, niż w przypadku Persefony, dostrzegam też niewielkie zmętnienie. W składzie widzę słód karmelowy 600, ale chyba dodano go bardzo mało, bo piwo ma kolor jasnobursztynowy, a ten słód jest dość ciemny. W aromacie wyczuwalne są głównie amerykańskie chmiele, ale w formie bardziej żywicznej niż cytrusowej (chociaż cytrusy też troszkę czuć). Przypomina mi to chmiel Simcoe, który, jak wyczytałem na etykiecie, został właśnie użyty do tego piwa. Ogólnie aromat na plus. W smaku jest słodkie, pełne, z delikatną nutą jasnego karmelu i solidną, mocną goryczką. Obecny jest również smak chmielowy w postaci cytrusów, ale nie jest on jakoś szczególnie bardzo intensywny. Po wypiciu 2/3 szklanki, alkohol zaczyna być trochę wyczuwalny, więc pije się to piwo już trochę gorzej, ale ogólnie, to jest OK. Nie ma tu czegoś szczególnie zaskakującego, nie ma też żadnych wad.

Zaraz, zaraz… a gdzie te cytrusowe skórki i trawa cytrynowa? Czy zapomniałem o nich napisać? No cóż… napisałbym, gdybym je zauważył. Skład przeczytałem dopiero po wypiciu piwa, a wcześniej nic nie wiedziałem o tych dodatkach. Nie było czuć w ogóle zwiększonej ilości cytrusów w tym piwie, więc nie spodziewałem się, że jest tam coś więcej, niż Reinheitsgebot. Może trzeba było więcej wsypać tych skórek i trawy. Mimo wszystko, piwo oceniam jako bardzo dobre, bo smakowało mi i wypiłem je z przyjemnością. 🙂

Ocena ogólna – 5/6

 

One response to “Demeter z browaru Olimp

Skomentuj

