Birbant Red AIPA

DSCF6630

Browar – Birbant
Styl – American IPA
Ekstrakt – 16,5° Blg
Alkohol – 6,7%
IBU – 65

W roku 2013, Red AIPA było według mnie jednym z najlepszych piw na Festiwalu Dobrego Piwa i Błota w podwrocławskiej Leśnicy. Oceniłbym je na 6/6 punktów za wspaniały aromat, smak, goryczkę, no po prostu idealne piwo. Wtedy był to wyrób zielonogórskiego browaru restauracyjnego Haust. Obecnie piwowarzy z Hausta mają browar kontraktowy Birbant i kontynuują w nim warzenie niektórych piw z oferty Hausta według podobnych receptur. Red AIPA powróciło zatem jakiś czas temu, a ostatnio jeszcze została zmieniona etykieta, na taką moim zdaniem fajną i profesjonalną (dzieło pewnej agencji reklamowej).

Piwo ma bardzo ładną, czerwoną barwę, idealnie pasującą do stylu i nazwy piwa. Tutaj jednak kończy się to dopasowanie… W zapachu bowiem prawie w ogóle nie czuć chmielu (a jak już, to raczej nie są to amerykańskie chmiele), jest natomiast dużo karmelu i diacetyl. Niestety. W ogóle nie przypomina to aromatu AIPA. Po pierwszym łyku nastąpiło u mnie kolejne zdziwienie. To piwo smakuje jak szampan! No, może nie w stu procentach, ale nuta szampanowa, a raczej taka „szampanskaja iz Moskwy” jest jak najbardziej obecna. Do tego mamy trochę karmelu i diacetylowej mleczności, ale w formie wytrawnej, bo słodyczy tutaj mało, można nawet powiedzieć, że trochę wodniste to piwo. Jest za to średnia goryczka, cierpkość i lekka kwaskowość, bynajmniej nie od zakażenia, czy zepsucia, tylko nie wiadomo od czego. Może z wody albo słodów… Nie ważne. Jedno wiem na pewno. Tak nie smakuje i nie pachnie American IPA.

Miałem tego piwa użyć do panelu degustacyjnego ze znajomymi, ale się rozmyśliłem i teraz wiem, że bardzo dobrze zrobiłem. Pożytku by z tego nie było żadnego. Uznałem, że Red AIPA jest niesprawdzone i nie wiadomo jak smakuje, dlatego wolałem kupić Atak Chmielu i Rowing Jacka jako wzory AIPA. Tak też polecam zrobić innym, którzy chcieliby jakiegoś AIPA skosztować, bo wyrób z Birbanta na pewno nim nie jest. A szkoda, bo po świetnym White AIPA spodziewałem się czegoś równie dobrego z tego browaru. Niestety. Shit happens. Nie polecam.

Ocena ogólna – 2/6

6 responses to “Birbant Red AIPA

  • Jagular

    Bzdura, to piwo jest ekstra, na głowę bije Rowing Jacka oraz Atak Chmielu.
    Chociaż pierwsza warka ze stara etykietą była jeszcze lepsza, tamta goryczka to była moc.

    • Maciej (Sigman)

      Nie pisz, że bzdura, jeśli nie piłeś obecnej warki. Zgadzam się, że kiedyś było lepsze od Ataku Chmielu, ale teraz to jest niestety karmelowo-szampanowy diacetyl bez jakichkolwiek aromatów chmielu. Spróbuj, a się przekonasz.

      • Jagular

        Piłem, piłem nową warke i to dwa razy, bardzo dobre piwo, tamto poprzednie było wyjątkowe.
        Jak się chce zjechac piwo to łatwo napisać DMS lub diacetyl ale diacetyl to ma np Namysłów Pils, a nie to piwo.
        W sumie o gustach się nie dyskutuje, także sorry za ta bzdurę, ale byłem dzień po wypiciu Powrót Króla z Olbrachta i jak sobie porównałem to piwo do nowej Red Aipy z Birbanta, to taki opis mnie zastrzelił, jak to ma mieć 2/6, to ten Powrót Króla to ocena -6/6.

    • Maciej (Sigman)

      Może poszczególne butelki różnią się od siebie, bo jednak nie są z tej samej warki, może były fermentowane w różnych tankach. Ja w tym piwie na serio nie czuję chmielu, tylko diacetyl, karmel i szampana, więc przykro mi, ocena jest jaka jest… Nie ze złośliwości, bo naprawdę bym chciał, żeby to piwo smakowało tak jak kiedyś, a przynajmniej tak dobrze, jak chociażby Atak Chmielu. Jakoś w innych AIPAch chmiel wyczuwam bez problemu.

  • Jagular

    Wracam do oceny tego piwa, powyższa ocena nijak się ma do opinii na stronie http://www.browar.biz/forum/showthread.php?t=108869&page=2.
    Ja mam podobne wrażenia jak chłopaki z przytoczonej strony, żadnego DMSu ani szampana nikt nie wyczuł, polecam zakupić jeszcze jeden egzemplarz i zrobic erratę.

Skomentuj

