Bitter Sweet Symphony – Quatro

DSCF6388

Browar – Pinta (warzone w Browarze Na Jurze)
Styl – Special Double IPA
Ekstrakt – 24,7° Blg
Alkohol – 8%
IBU – 110

Quatro to najnowsze piwo z browaru Pinta, które już przy zapowiedziach wywołało u niektórych podekscytowanie. Inspirowane październikowym rzymskim słońcem, Special Double IPA o ekstrakcie 24,7° Plato, czyli tyle samo, co Imperator Bałtycki, o wartości IBU 110, z czterema amerykańskimi chmielami w składzie… To od razu mocno działa na wyobraźnię. Emocji dodawał też fakt, że piwa było bardzo mało i nie wszystkim udało się je kupić. Ja sam musiałem się wpisać na listę chętnych, która w pół godziny po ogłoszeniu została już zamknięta, a do kupienia było 48 butelek, po jednej na osobę. Cena była wysoka, ale stwierdziłem, że to może być jedyna okazja, by spróbować tego piwa, więc skusiłem się. Dodatkowo razem z Quatro udało mi się kupić Imperatora Bałtyckiego.

Już po otwarciu butelki daje się wyczuć intensywny aromat amerykańskich chmieli, czyli głównie mango i cytrusy z solidną domieszką aromatu karmelu. Świetna kompozycja zapachowa, od razu ma się ochotę spróbować tego piwa! Podczas przelewania do szklanki zauważyłem, że ma ono konsystencję niczym olej, jest bardzo gęste, a bąbelki dwutlenku węgla poruszają się w nim dużo wolniej, niż w innych piwach. Wytworzyła się też bardzo obfita piana. Od razu pomyślałem sobie, że będzie ciekawie.

Quatro, mimo 24,7 stopni ekstraktu, zawiera tylko 8% alkoholu, a więc można się spodziewać, że sporo cukrów w nim pozostało i przez to będzie bardzo słodkie. Tak też właśnie jest. Bardzo słodkie, a jednocześnie bardzo gorzkie. 110 IBU jest tutaj wyczuwalne, mimo tej słodyczy. Słodko-gorzka symfonia – tak właśnie bym określił to piwo. Symfonia, bo wszystko jest w nim doskonale zbalansowane. Wspaniały aromat i smak amerykańskiego chmielu, słodycz sprawiająca, że piwo jest wręcz gęste i lepkie oraz goryczka, która tę słodycz przełamuje i sprawia, że nie czujemy się zamuleni. Poza tym w ogóle nie jest wyczuwalny alkohol, co również dodaje temu piwu harmonii. Pije się je bardzo przyjemnie, po każdym łyku chce się wziąć następny. Chciałem się nim dłużej podelektować, ale było tak pijalne, że zniknęło ze szklanki w mgnieniu oka.

Podsumowując, muszę powiedzieć, że jest to naprawdę świetne piwo. Smakowało nawet lepiej, niż się spodziewałem. Dla wielu będzie ono za słodkie albo za gorzkie (albo jedno i drugie), ale według mnie, jest idealne. I na pewno oryginalne, wyróżniające się wśród innych, bo nie ma chyba jak na razie na polskim rynku piwa, która jest podobne do Quatro. Nie jest to „jakieś tam znowu kolejne IPA”, to jest coś wyjątkowego.

Bitter Sweet Symphony…

Ocena ogólna – 6/6

 

Skomentuj

