Jagiełło Lager

DSCF3384

Parametry:

Browar – Jagiełło
Styl – lager
Ekstrakt – nie podano (podobno 11° Blg)
Alkohol – 4,8%

Browar Jagiełło znam już od dawna. Pierwszym piwem z tego browaru, jakie miałem okazję pić, było Nałęczowskie Ciemne. Bardzo mi ono smakowało na tamten czas. Pan Jagiełło (bo takie nazwisko nosi właściciel browaru) znany jest z tego, że produkuje piwa nie tylko pod własną marką, ale także dla różnych miast i lokali. Podobnie działa też np. Browar Witnica. Przykładami u Jagiełły są takie piwa, jak wspomniane Nałęczowskie, Kazimierskie, czy Sielsko-Anielsko (warzone dla restauracji o tej nazwie, znajdującej się na lubelskiej starówce). Ostatnio Browar Jagiełło przeszedł pewną przemianę. Został zatrudniony nowy piwowar, z którym miałem okazję porozmawiać na Chmielakach w Krasnymstawie, w sierpniu tego roku. Wcześniej Jagiełło warzył piwa głównie smakowe (ze sztucznymi aromatami i smakami, bardzo źle oceniane przez blogerów), niepasteryzowanego lagera (Lipcowe – świetne piwo!) oraz mocnego lagera (Nałęczowskie Jasne) i ciemnego bardzo słodkiego ulepkowego lagera (Nałęczowskie Ciemne, Magnus). Teraz sytuacja się trochę zmieniła. Nowy piwowar powiedział mi, że zupełnie zmienił recepturę Magnusa oraz wprowadził dwa nowe piwa: Pils i Lager. Dodatkowo, te nowe piwa pojawiły się w dużych butelkach 0,5 litra. Dotychczas były to zawsze małe butelki 0,33l. Zapytałem też piwowara, które piwo by mi polecił, jeśli lubię wyraźną goryczkę. Doradził mi, abym wziął Lagera, bo przez to, że ma mniejszy ekstrakt (11, a Pils 12), jest lżejszy i goryczka jest bardziej wyrazista. Posłuchałem go więc, ale oczywiście później spróbowałem też Pilsa. Recenzja Pilsa będzie później, ale już teraz mogę zdradzić, że piwowar miał rację!

Teraz o samym piwie. Jest to lager idealnie wpasowujący się w styl. Klarowne, o barwie bardzo jasnej, złocistej. W zapachu czuć głównie słód, ale są również nuty aromatycznego chmielu. Smak – jak dla mnie bardzo dobry. Piwo jest dość wytrawne, nuta słodowa wykazuje duże podobieństwo do niemieckich i czeskich pilsów. Podobnie z chmielem. Goryczka jest może nie aż tak duża jak w pilsach czeskich i niemieckich, ale jednak jest wyraźna. Chmielowe nuty smakowe również bez zarzutu. W sumie można powiedzieć, że to piwo to pilsner. Do tego całkiem dobry. Idealne piwo na letnie upały, bardzo orzeźwiające. Jedyne, co bym zmienił to goryczka, która mogłaby być troszkę większa, ale nie jest wcale źle. Nowy piwowar daje radę!

Ocena końcowa – 4/6

One response to “Jagiełło Lager

Skomentuj

